Пошук по сайту


Методичні рекомендації музейна справа в закладах освіти (третє видання, доповнене)

Методичні рекомендації музейна справа в закладах освіти (третє видання, доповнене)

Сторінка1/14
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14


ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ПОЛТАВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ

І КРАЄЗНАВСТВА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Музейна справа

в закладах освіти

(третє видання, доповнене)

Полтава

2009
Музейна справа в закладах освіти. Методичні рекомендації (видання третє, доповнене). – Полтава, фірма «Техсервіс», 2009.


Методичні рекомендації призначені для керівників (завідувачів) музеїв при навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України, а також методистів, спеціалістів, відповідальних за туристсько–краєзнавчу та музейну роботу.

Підготувала:

Ярошенко Юлія Олександрівна, методист Полтавського обласного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді


Рецензент:

Марюхно Галина Василівна, заступник директора Полтавського обласного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
З М І С Т
І. Роль освітянських музеїв у збереженні історико-культурної спадщини Полтавщини. Ю.О.Ярошенко………………………………………………...5

ІІ. Організатору музейної справи в закладах освіти. Г.В.Марюхно...............10

1. Музей закладу освіти – центр навчально-виховної та краєзнавчої роботи….10

2. Види музеїв…........................................................................................................11

3. Рекомендації по організації профільних музеїв закладів освіти…..................14

4. Експозиція музею…..............................................................................................16

5. Особливості збереження музейних предметів…................................................18

6. Керівництво роботою музею. Планування. Музейна рада…............................20

7. Додатки:

7.1. Словничок музейних термінів…..................................................................24

7.2. Довідка по веденню інвентарної книги музейних предметів…................25

7.3. Маркування музейних експонатів…............................................................27

7.4. Науковий опис музейних предметів…........................................................28

7.5. Опис анкети учасника бойових дій…..........................................................35

7.6. Інформаційний лист про учасника бойових дій у роки ВВв.....................36

ІІІ. Робота з фондами у музеї при навчальному закладі. Ю.О.Ярошенко.....37

  1. Вступ…..................................................................................................................37

2. Поняття про фонди музею, їх типи ….................................................................37

  1. Комплектування фондів …..................................................................................41

  2. Облік фондів музею ….........................................................................................44

  3. Забезпечення збереження фондів музею ….......................................................49

  4. Додатки

    1. Словник музейних термінів…......................................................................52

    2. Форми інвентарних карток музею…...........................................................54

6.3. Форма акту прийому – передачі…..............................................................55

ІV. Створюємо краєзнавчий музей при закладі освіти. Ю.О.Ярошенко……56

1. Вступ…...................................................................................................................56

2. Мета і завдання краєзнавчого музею при закладі освіти……………………..56

3. Структурні розділи експозиції краєзнавчого музею і склад їх фондів…........57

4. Створення експозиції музею…............................................................................62

5. Планування роботи музею....................................................................................67

6. Комплектування фондів …...................................................................................68

7. Використання матеріалів краєзнавчого музею …..............................................70

8. Висновок …............................................................................................................73

9. Додатки

9.1. Програма-запитальник для записування свідчень про голод 1932-1933 років та про голод 1946-1947 років в Україні …………………...74

9.2. Тематико-експозиційний план……………………………………………76

V. Нормативна база діяльності музеїв навчальних закладів системи Міністерства освіти і науки України

1. Наказ Міністерства освіти і науки України від 04.09.2006 № 640 «Про внесення змін до положень щодо музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України» ………78

2. Положення про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України………………………………...80

3. Порядок обліку музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України з додатками………………….85

4. Положення про звання «Зразковий музей» з додатком……………………...101

VІ. Список літератури…......................................................................................105

Роль освітянських музеїв

у збереженні історико-культурної

спадщини Полтавщини
Ярошенко Юлія Олександрівна,

методист з музейної роботи Полтавського обласного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
Те, що музеям, як одній із форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів, в освітніх закладах Полтавської області відводиться важлива роль, свідчать статистичні показники.

Згідно даних обласних оглядів за останні 12 років кількість музеїв при навчальних закладах Полтавської області значно зросла:


1997 рік – 89

2001 рік – 110

2003 рік – 112

2004 рік – 125

2005 рік – 131

2006 рік - 135

2007 рік - 149

2008 рік - 155

2009 рік - 160



У закладах освіти Полтавської області станом на жовтень 2009 року працюють 160 музеїв різних профілів, з них широкого історичного профілю – 31, військово-історичних – 21, історії освіти – 18, історії населеного пункту – 13, історії хліба – 5, матері – 2, історії козацької слави – 1, краєзнавчих – 11, літературних – 6, меморіальних – 6, етнографічних – 38, природничих – 1, художніх – 3, мистецьких – 2, літературно-меморіальних – 2.

На даний час найбільша кількість музеїв при навчальних закладах діє в м.Полтаві – 16, Кобеляцькому районі – 12, Чутівському районі – 10, Лохвицькому, Семенівському районах – по 9, Гадяцькому, Зінківському, Глобинському районах – по 8, м.Кременчуці – 7, Диканському, Карлівському районах – по 6, м.Комсомольську, м.Лубнах, Лубенському районі – по 5.

При професійно-технічних навчальних закладах діють 3 музеї, при вищих навчальних закладах – 1.

Почесне звання «Зразковий музей», яке присвоюється Міністерством освіти і науки України за значні успіхи в роботі, в області мають 12 музеїв, а саме:

  • краєзнавчий музей при Луценківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лохвицького району;

  • музей бойової слави “Подвиг і пам’ять” при Зіньківській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 2;

  • історико-краєзнавчий музей “Стара Полтава” при Полтавській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 27;

  • краєзнавчий музей при Лютенській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Гадяцького району;

  • музей В.І.Вернадського при Шишацькій спеціалізованій школі екологічно-українознавчого профілю ім.В.І.Вернадського;

  • історико-краєзнавчий музей при Калайдинцівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лубенського району;

  • музей хліба при Ковалевській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Котелевського району;

  • музей хліба при Тростянецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Полтавського району;

  • музей народознавства «Диво» при Комсомольській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 1;

  • музей бойової та трудової слави при Полтавському професійно- технічному училищі № 23;

  • літературний музей В.А.Симоненка при Тарандинцівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів ім.В.А.Симоненка Лубенського району;

  • краєзнавчий музей при Солошинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Кобеляцького району.

Незаперечна роль музеїв у формуванні в учнівської молоді громадянського світогляду, усвідомлення взаємозв’язку поколінь, виховання любові до праці, рідної землі, мови, культури, моралі, вивчення та пропаганди пам’яток історії, культури і природи рідного краю, поваги до людей праці. Матеріали та пам’ятки історії, культури та природи, зібрані дітьми під час експедицій, походів, зустрічей з цікавими людьми, стають основою для створення експозицій музеїв різних профілів.

Музейні експозиції постійно оновлюються, доповнюються новими документами, експонатами, створюються нові розділи. Так, у багатьох музеях відкриті експозиції, присвячені трагічним подіям Голодомору 1932-1933 років, що пов’язано з участю дітей у Всеукраїнській краєзнавчій акції «Колосок пам’яті».

Полтавщина славиться своїми історичними місцями, пам’ятками архітектури, природи, безліччю цікавих державних музеїв. Але якщо ви завітаєте до деяких музеїв при навчальних закладах області, то, напевне, здивуєтесь тому, наскільки професійно і ґрунтовно підготовлені їх експозиції, скільки цінних, оригінальних і підчас унікальних експонатів вони містять. Можна з впевненістю сказати, що освітянські музеї відіграють у культурному житті Полтавщини велику роль.

Історико-краєзнавчий музей “Стара Полтава” при Полтавській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 27 недарма має звання “Зразковий музей”. Його прекрасно оформлені експозиції показують історію нашого міста з найдавніших часів і до початку ХХ століття. Музей є традиційним місцем проведення багатьох масових заходів: семінарів, конкурсів, нарад, свят. На базі музею постійно проходять інтегровані уроки з курсу “Історія Полтавщини” для 8-11 класів.

Музей козацької слави при Полтавській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 7 єдиний подібного роду в області. Його експонати розповідають про історію козаччини на Полтавщині, сучасне козацтво. Є доволі цікаві експонати, які мають не тільки історичну, а й велику культурну цінність.

Скарбницею цікавих й на той же час рідкісних і унікальних матеріалів, пам’яток історії та культури можна назвати зразковий історико-краєзнавчий музей при Калайдинцівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лубенського району. Результатом великої науково-дослідницької, краєзнавчо-пошукової роботи є створення прекрасних тематичних експозицій. На базі музею діють три пошуково-краєзнавчих загони. Завдяки їх діяльності за останні роки у фонди музею надійшло більше 300 експонатів, велика кількість нових свідчень, спогадів, інформацій, відомостей. Вже сформовані експозиції постійно оновлюються і доповнюються новими експонатами.

Зростає кількість музеїв при навчальних закладах, присвячених видатним землякам, їх творчості і життєвому шляху.

У 2007 році у пам’ять про славну “полтавську козачку” у Землянківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Глобинського району було відкрито музей-світлицю народної артистки України Раїси Панасівни Кириченко.

Завітайте до нещодавно відкритого літературного музею Василя Симоненка при Тарандинцівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Лубенського району, і ви повною мірою зрозумієте слова цього видатного поета: “Ти знаєш, що ти людина?” Добре підготовлені екскурсоводи проведуть вас по життєвому і творчому шляху нашого відомого земляка. Професійно оформленим експозиціям напевне позаздрили б і деякі державні музеї.

Серед літературних музеїв можна також виділити музей письменників-земляків Григора і Григорія Тютюнників при Шилівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Зіньківського району, музей Олеся Донченка при Лубенській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 4. Тут зібрані багаті матеріали, присвячені їх творчості, велика кількість зразків їхніх літературних творів. Саме тому недарма ці музеї є місцем зустрічей літераторів Полтавщини і України.

Великому вченому В.І.Вернадському присвячений зразковий музей при Шишацький спеціалізованій школі екологічно-українознавчого профілю, де вам неодмінно запропонують здійснити екскурсію на Бутову гору, де знаходився дачний будинок вченого, і де зараз проводяться літні польові екологічні практики з учнями школи та слухачами заочної біологічної школи. .

У зразковому краєзнавчому музеї при Лютенській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Гадяцького району велика частина екскурсії відводиться на розгляд експозиції, присвяченої О.Д.Засядьку, винахіднику бойових ракет.

Музеї бойової слави розповідають про одну з найважливіших сторінок в історії нашої країни. Проведуть відвідувачів дорогами Великої вітчизняної війни, розкажуть про земляків-героїв зразковий музей “Подвиг і пам’ять” при Зінківській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 2, музей 151-ої Жмеринсько-Будапештської Червонопрапорної стрілецької дивізії при Лубенській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 10, зразковий музей бойової та трудової слави при Полтавському професійно-технічному училищі № 23.

Оберегами народних культури і побуту можна назвати етнографічні музеї, яких у нашій області найбільше. Скільки цікавого про життя наших предків можуть розповісти їх експонати, під час дуже рідкі.

Можна багато розповідати про освітянські музеї, презентуючи їх цікаві експонати і експозиції. Але безумовно, ці музеї заслуговують на те, щоб бути включеними до розроблених екскурсійних маршрутів по нашій області, щоб відвідувати їх могли всі бажаючі.

Організатору музейної справи

в закладах освіти
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Марюхно Галина Василівна,

заступник директора з НВР

Полтавського обласного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
1. Музей закладу освіти – центр навчально-

виховної та краєзнавчої роботи
Музей при закладі освіти – один із важливих засобів удосконалення всього навчально-виховного процесу комплексного виховання учнів, розширення їх кругозору, розвитку пізнавальних інтересів і здібностей.

Музей допомагає встановленню міжпредметних зв’язків між навчальною і позакласною роботою. Як стверджує К.Ф.Строєв, “здійснення краєзнавчого принципу в навчально-виховній роботі можливо лише при умові систематичного нагромадження в закладі місцевого пошукового-краєзнавчого матеріалу. Цей матеріал поступово збирається в краєзнавчому куточку, який по мірі накопичення матеріалів може перерости в краєзнавчий музей”.

Музей не повинен являти собою зібрання матеріалів, мертву виставку фотографій і документів. Це жива, дійова сила. Ці засади передбачає Положення про музей при закладі освіти системи Міністерства освіти України. (Інформаційний збірник № 18, 1997 рік, вересень), де визначено музей як одну з форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської активності учнів, що реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки, збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і суспільства, що мають виховну та навчально-пізнавальну цінність.

Музей закладу освіти не слід змішувати з предметними кабінетами, які є навчальними підрозділами школи, укомплектованими чітко визначеним набором посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями. Разом з тим музей закладу освіти і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.

У закладах освіти Полтавської області станом на жовтень 2009 року працюють 160 музеїв різних профілів, з них широкого історичного профілю – 31, військово-історичних – 21, історії освіти – 18, історії населеного пункту – 13, історії хліба – 5, матері – 2, історії козацької слави – 1, краєзнавчих – 11, літературних – 6, меморіальних – 6, етнографічних – 38, природничих – 1, художніх – 3, мистецьких – 2, літературно-меморіальних – 2.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методичні рекомендації для практичних психологів І соціальних педагогів...
Родині, у навчальних закладах, на вулицях. Тому обласний навчально-методичний центр практичної психології І соціальної роботи надсилає...

Методичні рекомендації керівникам закладів освіти Порядок ведення...
Згідно зі ст. 48 КзпП трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника

Закон України «Про освіту»
Департамент освіти І науки Хмельницької обласної державної адміністрації надсилає до відома та використання в роботі методичні рекомендації...

Методичні рекомендації щодо проведення батьківських зборів у загальноосвітніх...
Важливою складовою навчально-виховного процесу сучасного закладу освіти є організація роботи з батьками та сім’ями учнів

Методичні рекомендації Міністерства освіти І науки України щодо взаємодії...
Харківська обл., смт Золочів, пл. Леніна, 3, тел. (0264). 5-11-67;факс (0264)5-06-45

Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов в 2014/2015 навчальному році
Навчання в старших класах загальноосвітніх навчальних закладах буде здійснюватися за Державними стандартами затвердженими постановою...

Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу...
На виконання наказу Департаменту освіти І науки Чернівецької облдержадміністрації від 27. 08. 2014 р. №31 «Про зміни в структурі...

Організаційно-методичні рекомендації для громадських інспекторів...
Міністерства освіти І науки України від 28. 12. 2006 №864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів,...

Видання третє Київ Видавництво Архангельський глас 2010
Другої світової війни й вижила. А у вільному світі не тільки вижила, а й стала людиною, гідною як свого українського народу, так...

Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
Одним з пріоритетів державної політики в розвитку дошкільної освіти є рівний доступ до якісної освіти, який забезпечується дошкільними...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

pravo.lekciya.com.ua
Головна сторінка